Hier is een uitgewerkte versie om je op weg te helpen:
Hier wordt niet benoemd hoe je de voorrang regelt of wie je voor moet laten, ook de bediening van het voertuig wordt hier niet genoemd. De reden hiervan is omdat de voertuigbeheersing inmiddels bekend is, en de voorrangsregels betrekking hebben op de theoretische kennis.
Mocht je willen dat deze aspecten worden toegevoegd, dan kan dat uiteraard.
De theorie van de praktijk
Inleiding
Hoofdstuk 01 Plan 01
Hoofdstuk 01 Plan 02
Hoofdstuk 01 Plan 03
Hoofdstuk 01 Plan 04
Hoofdstuk 01 Plan 05
Hoofdstuk 01 Plan 06
Hoofdstuk 01 Plan 07
Hoofdstuk 01 Plan 08
Hoofdstuk 01 Plan 09
Hoofdstuk 01 Plan 10
Hoofdstuk 01 Plan 11
Hoofdstuk 01 Plan 12
Hoofdstuk 01 Plan 13
Hoofdstuk 01 Plan 14
Hoofdstuk 01 Plan 15
Hoofdstuk 01 Plan 16
Hoofdstuk 01 Plan 17
Hoofdstuk 01 Plan 18
Hoofdstuk 02 Plan 19
Hoofdstuk 02 Plan 20
Hoofdstuk 02 Plan 21
Hoofdstuk 02 Plan 22
Hoofdstuk 02 Plan 23
Hoofdstuk 02 Plan 24
Hoofdstuk 02 Plan 25
Hoofdstuk 02 Plan 26
Hoofdstuk 02 Plan 27
Hoofdstuk 02 Plan 28
Hoofdstuk 02 Plan 29
Hoofdstuk 03 Plan 30
Hoofdstuk 03 Plan 31
Hoofdstuk 03 Plan 32
Hoofdstuk 03 Plan 33
Hoofdstuk 03 Plan 34
Hoofdstuk 03 Plan 35
Hoofdstuk 03 Plan 36
Hoofdstuk 03 Plan 37
Hoofdstuk 03 Plan 38
Hoofdstuk 03 Plan 39
Hoofdstuk 04 Plan 40
Hoofdstuk 04 Plan 41
Hoofdstuk 04 Plan 42
Hoofdstuk 04 Plan 43
Hoofdstuk 04 Plan 44
Hoofdstuk 04 Plan 45
Hoofdstuk 04 Plan 46
Hoofdstuk 05 Examen
Hoofdstuk 06 ADAS
Hoofdstuk 07 Toetsingen
Praktijk voorbeeld
Scannen
Kijk zo ver mogelijk vooruit om de verkeerssituatie te herkennen.
Kijk rond in het verkeer zodat je zicht hebt op de verkeersborden.
In dit geval herken je blauwe wegwijzers boven de weg en zie je dat er verkeersborden langs de weg staan.
Je zult ze misschien nog niet kunnen lezen, maar je weet nu al wel waar je alle informatie kunt vinden die je nodig hebt om de verkeerssituatie aan te kunnen.
Herkennen
Je hebt nu de rotonde herkend aan bord J9 (rotonde) en je weet ook dat het een turborotonde is, omdat op de wegwijzerborden meer dan één pijl te zien is.
Soort kruispunt
Kijk naar links, naar voren en naar rechts bij het kruispunt.
Je wilt weten hoe de opstelling is.
Wat het zicht ter plaatse is.
Om de voorrang te regelen.
Zicht halen
Om de voorrang correct te kunnen regelen, moet je eerst alles kunnen zien. Zoek naar verkeer dat mogelijk verborgen is achter bijvoorbeeld bosjes, containers of geparkeerde auto's.
Op het kruispunt kan het vaak gebeuren dat het verkeer zelf het achterliggende verkeer aan het zicht onttrekt. Let dus op wat je niet ziet! :-)
In dit geval kom je eerst het zebrapad (VOP) tegen, dan het fietspad, enzovoort. Los ze één voor één op, maar blijf vooruitplannen.
Zicht halen
Als een kruispunt in meerdere delen is opgesplitst, moet je het proces ook meerdere keren doorlopen. Het is belangrijk dat je je niet laat afleiden door verkeerstaken waar je nog niet aan toe bent. Op dit punt van je oplossing werk je aan je positie en de voorrang. Er zijn hier meerdere gevaren, namelijk:
1, 2 en 3: Deze komen direct op je af.
4, 5 en 6: Dit zijn indirecte gevaren en kunnen plotseling door de verkeersstroom op je af komen.
Controle
Nadat je hebt besloten dat het veilig is om te rijden, kijk je nogmaals om te zien of het daadwerkelijk vrij blijft.
Op deze manier kun je mogelijke fouten van jezelf of van anderen opvangen. Helaas kun je aan de hand van de blauwe markeringen op de rijbaan soms zien dat het niet goed afloopt.
Dus: kijk, geef voorrang, en kijk opnieuw!
Bijzondere verrichtingen
Veilig wegzetten
Scan je ruimtekussen.
Geef richting aan naar de zijde waar je heen gaat.
Controleer of het omringende verkeer je heeft begrepen.
Vertraag en stuur indien nodig.
Veilig parkeren mag overal behalve op de rijbaan van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom.
Bochtje achteruit rechts-om
Scan om het kruispunt te herkennen.
Regel de voorrang.
Geef op het kruispunt richting.
Vertraag en zet de auto aan de kant met de rechter stoeprand zichtbaar in de buitenspiegel.
Rijd naar achteren en volg de stoeprand op 30 tot 50 cm afstand, en controleer continu de voorrang.
Bochtje achteruit links-om
Scan om het kruispunt te herkennen.
Regel de voorrang.
Geef op het kruispunt richting.
Vertraag en zet de auto aan de kant met de linker stoeprand zichtbaar in de buitenspiegel.
Rijd naar achteren en volg de stoeprand op 30 tot 50 cm afstand, en controleer continu de voorrang.
Keren d.m.v. steken
Zet de auto veilig weg
Overzie de situatie en houd rekening met te hoge stoepranden, omdat deze de bumper kunnen raken.
Indien er obstakels zijn aan de rechterzijde, plaats deze dan achter je B-stijl zodat je ze niet tegenkomt bij het achteruit rijden.
Rijd langzaam vooruit en stuur vlot en volledig naar links en rijd door tot je de stoep raakt met de voorbanden.
Rijd langzaam achteruit en stuur vlot en volledig naar rechts en rijd door tot je de stoep raakt met de achterbanden.
Rijd langzaam vooruit en stuur vlot en volledig weer naar links en vervolg je weg.
Indien je niet slaagt, blijf deze procedure herhalen; 5 keer steken kan ook.
Keren d.m.v. een halve draai
Herken het kruispunt.
Geef richting aan naar links.
Regel de voorrang.
Stuur de bocht in naar rechts en stuur weer volledig terug naar links zodat je gedraaid staat op de rechterhelft.
Herhaal dit 2 keer.
Geef richting aan naar rechts en verlaat het kruispunt.
Vak parkeren vooruit
Zet de auto veilig weg aan de overzijde van het vak waar je in wilt parkeren.
Plaats de voorwielen ter hoogte van de eerste lijn van het vak waar je in wilt parkeren.
Rijd rustig en stuur vlot en volledig richting het vak.
Maak eventuele aanpassingen en manoeuvreer de auto in het vak.
Wegrijden doe je door:
Eerst recht naar achteren te rijden vanwege de neuszwaai.
Stuur wanneer de auto vrij is om te bewegen.
Achteruit vakparkeren 3de vak methode
-Zet de auto veilig weg
-Is er een object waar je omheen moet draaien, zorg dan voor tenminste 1,5 meter tussenruimte
-Zet de auto zo neer dat je knieen/stuurwiel op de lijn van het derde vak staat
-Stuur volledig naar rechts en ontroleer de spiegels
- maak eventueel kleine correcties en zet de wielen vlak voor rechtstand van de auto, recht
Achteruit vakparkeren d.m.v. steken
Zet de auto veilig weg op ongeveer een halve meter afstand.
Positioneer de auto zodanig dat je B-stijl zich op de voorste lijn van het vak bevindt waar je wilt parkeren.
Draai weg van het vak totdat je in lijn bent met het vak waar je wilt parkeren.
Manoeuvreer de auto achteruit het vak in.
Vooruit in file parkeren
Zet de auto veilig weg naast de auto waar je voor wilt parkeren, met de B-stijl ter hoogte van de voorkant van het object.
Stuur scherp in de richting van de stoep.
Stuur op tijd terug om de stoep niet te raken, maar let er wel op dat je niet weer het vak uitrijdt.
Achteruit file parkeren
Zet de auto veilig weg naast de auto waar je achter wilt parkeren.
Rijd achteruit totdat de achteras voorbij het object is.
Stuur volledig naar rechts.
Rij door tot je het stuurpunt, zichtlijn in onderhoek raam en punt in de rechter buitenspiegel, bereikt hebt en stop.
Stuur naar links en rijd het vak binnen totdat je recht staat.
Houd je wielen schuin, want het is kort parkeren.
Dieper het vak in
Rijd er krap uit, maximaal gestuurd en stop.
Stuur beperkt terug en rijd terug het vak in.
Minder diep het vak in
Rijd schuin het vak uit en stop.
Rijd terug met een scherpe bocht.