Het loopvlak van de band is dat gedeelte waar het profiel op zit. Dit is het sterkste deel van de band zodat deze alle krachten goed kan overbrengen naar de weg. Hoe breder het loopvlak des te meer grip.
De velg houdt de band op zijn plaats en is het verbindingsstuk tussen de auto en de band.
De wang van de band geeft de band stevigheid en zorgt voor demping van de trillingen die worden veroorzaakt door het rijden. Hoe groter de wang des te comfortabeler het rijden, maar het gaat wel ten koste van de controle.
Je profiel moet minimaal 1,6 millimeter zijn en bij 2,0 millimeter worden vervangen. Om dit te kunnen weten zit er tussen het profiel een indicator. Deze indicator is 1,6 millimeter, dus wanneer het profiel gelijk is gesleten met de indicator, moet de band verwisseld worden.
Profiel maak je door delen van het rubber weg te snijden zodat er afwateringskanaaltjes ontstaan. Deze kanaaltjes voeren het regenwater af waardoor er geen aquaplaning kan ontstaan. Het wegsnijden van een deel van het loopvlak gaat wel ten koste van de grip bij een droog wegdek.
Een band heeft een maximum afvoercapaciteit van water. Wanneer je deze limiet overschrijdt, ontstaat er een laagje water tussen de band en het wegdek en gaat de band drijven. Je verliest grip en kan verongelukken. Hoe dieper het profiel, hoe meer water deze kan afvoeren. Hoe sneller je rijdt, des te meer water er afgevoerd moet worden.
Zomerbanden hebben 1 contactpunt en zijn vervaardigd van een harde rubber samenstelling.
Hierdoor kunnen zij goed tegen de hitte, maar zijn zij erg stijf bij koude.
De grip wordt hierdoor sterk verminderd.
Een winterband bestaat uit lamellen in plaats van een blok.
Hierdoor heeft hij meerdere contactpunten met het wegdek en daardoor veel meer grip.
Het rubber is aanzienlijk zachter dan dat van de zomerband, waardoor het bij lage temperaturen zich nog steeds kan vormen naar het wegdek en dus meer contact heeft.
Bij hogere temperaturen heeft hij "te veel" grip en slijt hij harder en kost het meer brandstof.
In Nederland is het gebruik van zomer- en winterbanden niet aan te raden en kun je veel beter kiezen voor 4 seizoenenbanden.
Deze zijn goed in de winter én in de zomer.
Het nadeel is wel dat zij niet maximaal presteren bij extreme koude of warmte.
Aangezien het in Nederland veel vaker voorkomt dat het 's morgens koud is en 's middags warm, presteren 4 seizoenenbanden over het hele jaar gemeten veel beter.
Ook hoef je geen banden te wisselen, waardoor je altijd klaar bent voor de winter en nooit met zomerbanden door de sneeuw of hagel hoeft.
Het ventiel houdt de lucht in de band wanneer deze is opgepompt.
Het ventieldopje houdt het ventiel schoon.
Wanneer er vuiligheid in het ventiel zou komen, raakt deze verstopt of sluit niet goed af na het oppompen.
De gemiddelde bandenspanning is rond de 2,4 Bar.
Voor de exacte spanning kijk je bijvoorbeeld in de deurstijl, tankdop of natuurlijk in het onderhoudsboekje.
De juiste bandenspanning is belangrijk i.v.m. slijtage van de banden maar vooral voor het brandstofverbruik.
Denk maar eens aan je fiets met zachte banden, ook daar moet je ineens veel harder trappen en meer brandstof verbruiken.
Hieronder zie je de gevolgen voor de grip van de auto met verschillende spanningen.