1.Loopvlak:
Het loopvlak van de band is dat gedeelte waar het profiel op zit. Dit is het sterkste deel van de band zodat deze alle krachten goed kan overbrengen naar de weg. Hoe breder het loopvlak des te meer grip.
2.Velg:
De velg houd de band op zijn plaats en is het verbindingsstuk tussen de auto en de band.
3.Wang:
De wang van de band geeft de band stevigheid en zorgt voor demping van de trillingen die worden veroorzaakt door het rijden. Hoe groter de wang des te comfortabeler het rijden maar het gaat wel ten koste van de controle.
4.Indicator:
Je profiel moet minimaal 1,6 millimeter zijn en bij 2,0 millimeter worden vervangen. Om dit te kunnen weten zit er tussen het profiel een indicator. Deze indicator is 1,6 millimeter dus wanneer het profiel gelijk is gesleten met de indicator, moet de band verwisseld worden.
5.Profiel:
Profiel maak je door delen van het rubber weg te snijden zodat er afwateringskanaaltjes onstaan, deze kanaaltjes voeren het regenwater af waardoor er geen aqua-planing kan ontstaan. Het wegsnijden van een deel van het loopvlak gaat wel ten koste van de grip bij een droog wegdek.
Aquaplaning:
Een band heeft een maximum afvoercapaciteit van water, wanneer je deze limiet overschreid ontstaat er een laagje water tussen de band en het wegdek en gaat de band drijven. Je verliest grip en kan verongelukken. Hoe dieper het profiel hoe meer water deze kan afvoeren, hoe sneller je rijdt, des te meer water er afgevoerd moet worden.
Het ventiel houd de lucht in de band wanneer deze is opgepompt.
Het ventieldopje houd het ventiel schoon.
Wanneer er vuiligheid in het ventiel zou komen raakt deze verstopt of sluit niet goed af na het oppompen.